به گزارش روابط عمومی ادارهکل کتابخانههای عمومی استان خراسان شمالی، «منصوره یوسفی»، مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا بجنورد، در گفتوگویی با خبرنگار ما به تشریح امکانات و فعالیتهای بخش کودک این کتابخانه پرداخت.
در بخش نخست این مصاحبه مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا بجنورد، هدف اصلی خود را پرورش علاقه کودکان به کتاب و کتابخوانی و ایجاد محیطی شاد در کتابخانه برای آنان برشمرد و اظهار داشت: برای داشتن جامعهای کتابخوان، باید از کودکی شروع کرد، چرا که آشنایی زودهنگام کودکان با کتاب و کتابخانه، این علاقه را در آنان تثبیت میکند.
یوسفی افزود: کتابخوانی به رشد فکری، خلاقیت، بهبود تمرکز، موفقیت در مدرسه و حتی در زندگی آیندهشان کمک میکند و این در واقعیت سرمایهگذاری برای نسل آینده است.
وی کتابخوانی را بهترین سرگرمی سالم برای پر کردن اوقات فراغت دانست و گفت: کتابداران کتابخانه تلاش دارند با اجرای برنامههای متنوع فرهنگی و آموزش تجربهای لذتبخش از کتابخانه برای اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان رقم بزنند و در این راستا علاوه بر امانت کتاب، برنامههای متنوعی از جمله قصهگویی، اوریگامی، کاردستی، نشستهای کتابخوان، جمعخوانی، نقاشی و بازیهای فکری و گروهی در کتابخانه برگزار میشود.
این کتابدار ادامه داد: برگزاری رویدادها و برنامههای فرهنگی خلاقانه در کتابخانه، فراتر از یک فعالیت سرگرمکننده، عاملی موثر در کشف و پرورش استعدادهای بالقوه کودکان و نوجوانان است. این برنامهها با ایجاد فضایی پویا و تعاملی، به تقویت مهارتهای فردی، ارتقای سطح دانش و شکلگیری شخصیتهای خلاق و پرسشگر کمک شایانی میکنند.
یوسفی گفت: به منظور تعامل سازنده با نسل آینده و افزایش سرانه مطالعه، کتابداران ما با حضور در محیطهای آموزشی مدارس و برگزاری برنامههای جذاب کتاب محور همچون قصهگویی و معرفی کتاب، گامی موثر در جهت دعوت از کودکان و نوجوانان برای بازدید و بهرهمندی از ظرفیتهای کتابخانه برمیدارند.
مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا در پاسخ به این سوال که چه نوع کتابهایی بیشتر مورد استقبال بچهها قرار میگیرد؟، اظهار داشت: در حال حاضر، عمدهترین علایق کودکان و نوجوانان در کتابخانه به کتابهای داستانی، روانشناسی کودک و علوم اختصاص دارد که نشاندهنده علاقه آنان به قلمرو خیال و کسب دانش نوین است. کتابهای کمک درسی نیز به عنوان بستری برای حمایت از اهداف آموزشی، در دسترس ایشان قرار دارد.
منصوره یوسفی نقش کتابدار در خصوص ایجاد علاقه در کودکان به کتابخوانی را کلیدی توصیف کرد و افزود: دانش تخصصی نسبت به محتوا و گروهبندی سنی کتابها، در کنار توانایی برقراری ارتباطی موثر و ایجاد حس اعتماد در میان کودکان و نوجوانان، از اولویتهای ماست. معرفی سنجیده کتابهایی که با علایق آنها همسو باشد، نقش تعیین کنندهای در نهادینهسازی فرهنگ کتابخوانی و هدایت آنها به سوی دنیای مطالعه دارد.
یوسفی در ادامه با اشاره به باز طراحی کتابخانه علامه دهخدا قدیمی ترین کتابخانه عمومی استان، اذعان داشت: پس از باز طراحی کتابخانه، بخش کودک با فضایی وسیعتر و تجهیزات مناسبتر، محیطی دلپذیرتر برای فعالیتهای فرهنگی و آموزشی کودکان فراهم آورده است که این امر با استقبال و رضایتمندی والدین مواجه شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر، بخش کودک کتابخانه به ۸ صندلی و ۲ میز مجهز میباشد. به منظور پاسخگویی به افزایش استقبال مراجعین خردسال و والدین و با توجه به پیگیریهای مستمر و تأمین اعتبارات مورد نیاز، برنامهریزی جهت ارتقاء و تکمیل تجهیزات این بخش تا پایان شهریور ماه سال جاری در دست اقدام است.
یوسفی گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای ما، دیدن لبخند رضایت و علاقه کودکان به کتابخوانی و فضای کتابخانه است. همچنین، بازخورد مثبت والدین نسبت به تعاملات ما و کیفیت محیط کتابخانه، انرژی و انگیزه تیم ما را برای ارتقاء سطح خدمات دوچندان میکند.
وی در خصوص نحوه حمایت از بخش کودک کتابخانه اظهار داشت: ما همواره از حمایتهای داوطلبانه و کمکهای مردمی استقبال میکنیم. اهدای کتابهای مناسب با گروه سنی کودکان، اسباببازیهای آموزشی و همچنین مشارکت در تأمین تجهیزات مورد نیاز، میتواند تأثیر بسزایی در ارتقاء سطح کیفی خدمات ارائه شده به کودکان و بهبود وضعیت کلی کتابخانه داشته باشد.


ارسال نظر